SIIRRY KUUNTELEMAAN PODCASTIA TÄSTÄ!

Miksi “niskasta kiinni ottaminen" ei toimi terveyden edistämisessä?

Kuvassa nainen istuu vesilasin, parsakaalin ja kukkakaalin kanssa. Hänellä on vihreä paita, pöytäliina on vihreä ja nainen nojaa käteensä. Kuva on rajattu naisen silmien alta.

Oletko koskaan yrittänyt muuttaa elämäntapojasi noudattamalla ehdottomia sääntöjä tai tiukkoja suunnitelmia? Jos olet, minulla on sinulle kysymys: Onko se toiminut pitkällä aikavälillä? Usein nimittäin käykin niin, että alun motivaatiosta huolimatta nämä ”itseään niskasta kiinni ottamiset” eivät johda kestäviin muutoksiin terveyden edistämisessä. Miksi näin on ja mitä voimme tehdä sen sijaan?

Miksi "niskasta kiinni ottaminen" ei toimi?

On tosi yleinen uskomus, että terveelliset valinnat tehdään tahdonvoimalla. Kuitenkin tutkimukset terveyskäyttäytymisen muutoksesta osoittavat, ettei se ole ihan niin yksinkertaista. Tiukkoihin sääntöihin ja suunnitelmiin pohjautuvat dieetit ja kuurit useimmiten epäonnistuvat pitkällä aikavälillä. Tämä johtuu monista psykologisista tekijöistä:

  • Motivaation vaihtelu: Motivaatio ei ole jatkuvaa ja tasaista. Alussa olemme usein motivoituneita, mutta tyypillisesti motivaatio heikkenee ajan myötä. Tämä puolestaan tekee asetettujen sääntöjen noudattamisesta vaikeaa.
  • Muutoksen vastustus: Ihmiset ovat luonnostaan vastahakoisia muuttamaan tottumuksiaan ja tiukat säännöt voivat tuntua pakottavilta ja saada mielen kapinoimaan niitä vastaan.
  • Kielletty hedelmä -efekti: Kun kiellämme itseltämme jotain, alamme usein haluta juuri tätä asiaa. Tätä kutsutaan kielletty hedelmä -efektiksi. Jos sanon sinulle, ettet saa ajatella pinkkiä elefanttia, alat todennäköisesti ajatella sitä.
  • Stressi ja paine: Liian ankara itsekuri voi aiheuttaa stressiä ja ahdistusta, mikä tekee terveyden edistämisestä ennemminkin taakan kuin mieluisan elämäntavan.
  • Kehon viestien ohittaminen: Usein tähän “niskasta kiinni ottamiseen” liittyy myös kehon nälästä kertovien viestien ohittamista. Nälän- ja kylläisyyden säätely kuitenkin pohjaa biologisiin selviytymismekanismeihin eikä niiden kanssa kannata lähteä kilpailemaan. Nälässä kitkuttelu on varma tie paitsi nälkäkiukkuun, myös ylilyönteihin herkkuhyllyllä.
  • Joustamattomuus: Tiukkoihin sääntöihin pohjautuvat elämäntapamuutokset eivät useimmiten opeta terveyttä edistäviä tapoja ja joustavuutta. Niitä sääntöjä on ehkä mahdollista noudattaa kun kaikki menee hyvin, mutta puolestaan vaikea soveltaa kun “on vähän kaikenlaista”.
Kuvassa on ananas ja passionhedelmiä vihreän taustan päällä

Mitä sitten tilalle?

Tahdonvoimaan ja tiukkoihin sääntöihin nojaamisen sijaan voimme pyrkiä muodostamaan terveyttä edistäviä tapoja, joita on mahdollista ylläpitää myös arjen pyörityksen ja elämisen ohessa.

  • Tavoitteiden asettaminen: Aseta realistisia ja saavutettavia tavoitteita, jotka sopivat elämäntilanteeseesi juuri nyt.
  • Tapojen muodostaminen: Aloita pienistä päivittäin toistuvista tavoista, jotka lisäävät hyvinvointiasi. Ehkä se on 10min kävely, 3 syvää hengitystä tai marjojen lisääminen aamupalalle. Pienet, mutta säännölliset askeleet ovat usein tehokkaampia pidemmällä aikavälillä kuin vain hetken ylläpidettävät suuret harppaukset.
  • Vahvista luottamusta kehoon: Opettele tunnistamaan kehosi viestejä nälästä, kylläisyydestä, vireystilasta ja levon tarpeesta. Tämä voi aluksi olla vaikeaa, mutta palkitsee lopulta!
  • Sido muutos arvoihin: Miksi haluat muuttaa elämäntapojasi? Miksi se on sinulle tärkeää? Arvojesi mukaiset valinnat ovat kestävämmällä pohjalla, kuin ulkoisen motivaation ohjaamat.
  • Tuen ja avun pyytäminen: Hae tukea ystäviltä, perheeltä tai ammattilaisilta, jos elämäntapojen muuttaminen yksin tuntuu vaikealta.
  • Myötätunto: Ole armollinen itsellesi. Täydellisyyteen ei tarvitse pyrkiä ja ajoittain tulee takapakkia.

Ennemmin kädestä kuin niskasta kiinni

Terveyskäyttäytymisen muutos on monimutkainen prosessi, joka vaatii ymmärrystä myös psykologisista tekijöistä. Unohdetaan siis joka viikkoiset niskasta kiinni ottamiset ja otetaan ennemmin itseä kädestä kiinni!

Jos haluat löytää vaihtoehdon dieettikierteelle, luopua toistuvista ”itsensä niskasta kiinni ottamisista” ja opetella eroon painokeskeisestä tavasta määritellä hyvinvointia, saatat viihtyä loistavasti seuraavassa webinaarissamme sunnuntaina 4.2.2024. Webinaarista tehdään myös tallenne, joka on etukäteen ilmoittautuneiden katsottavissa 2 viikon ajan. Varaa paikkasi TÄÄLTÄ!

Jos sen sijaan haluat tilata meidät puhumaan aiheesta lisää esimerkiksi työpaikallenne, löydät lisätietoa luennoistamme alla olevasta linkistä. Luennolla pääset sukeltamaan syvemmälle näiden tekijöiden ymmärtämiseen ja saat käytännön työkaluja terveyden edistämiseen kestävällä tavalla.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jutellaan!

Pysy ajan tasalla!