SIIRRY KUUNTELEMAAN PODCASTIA TÄSTÄ!

intuitiivinen syöminen

Olet ehkä kuullut intuitiivisesta syömisestä. Mitä sillä tarkoitetaan?

Intuitiivinen = välitön, vaistonvarainen, riippumaton järkeilystä ja käsitteistä

Syöminen = ruoan nauttiminen

Intuitiivinen syöminen = valita syödäkseen ruokia, jotka tuottavat hyvää oloa

Termi ”intuitiivinen syöminen” on esitetty ensimmäisen kerran vuonna 1995. Intuitiivisen syömisen lähestymistapa luotiin vaihtoehdoksi jatkuvalle laihduttamiselle. Tarkoituksena on palauttaa normaali suhde syömiseen jatkuvan syömisen rajoittamisen sijaan. Intuitiivisen syömisen periaate kyseenalaistaa laihduttamisen hyödyt ja tuo esille syömisen rajoittamiseen liittyviä haasteita ja riskejä, kuten ahmimiskäyttäytymisen lisääntymisen, aineenvaihdunnan hidastumisen, lisääntyneen huolestuneisuuden ruuan ja syömisen suhteen, epäonnistumisen tunteiden lisääntymisen sekä tunteen itsekurin vähenemisestä ja riittämättömyydestä.

Toki intuitiivista syömistä on esiintynyt jo ennen vuotta 1995. Intuitiivista syömistä voisi myös kuvailla “normaaliksi syömiseksi”. Ihmiset, joilla ei ole syömiseen liittyvä ongelmia tai haasteita, jotka syövät itselle mieluisaa ruokaa hyvällä omalla tunnolla silloin, kun tuntevat olevansa nälkäisiä ja lopettavat syömisen ollessaan kylläisiä, ovat todennäköisesti melko intuitiivisia syöjiä, vaikka eivät olisi koskaan termistä kuulleetkaan.

Syömisen intuitiivisuus saatetaan kuitenkin kadottaa esimerkiksi syömisen tiukan ulkoisen säätelyn, kuten jatkuvan laihduttamisen myötä. Intuitiivisen syömisen lähestymistavan tarkoituksen on palauttaa mutkaton suhde syömiseen ja kehon tarpeiden mukaan ohjautuva syömisen säätely.

Oletko sinä intuitiivinen syöjä?

Intuitiivinen syöminen tarkoittaa käytännössä syömistä, jota ohjaavat kehon fyysiset tarpeet sen sijaan, että sitä ohjaisivat tunteet, ympäristön ärsykkeet tai ulkoiset ohjeet ja rajoitukset. 

Henkilö, joka syö intuitiivisesti, kuuntelee ja luottaa kehonsa nälkä- ja kylläisyyssignaaleihin sekä antaa niiden ohjata syömisen aloittamista ja lopettamista. Intuitiivisesti syövä ihminen ei myöskään jaottele ruokia terveyden kannalta hyviin ja pahoihin, vaan kaikki ruuat ovat lähtökohtaisesti sallittuja. Ruuan valinnan kannalta olennaista on sekä syömisestä saatava nautinto että kehon tarpeet tyydyttävä ravitsemus. Keskeistä on syömisen joustavuus erilaisten sääntöjen ja rajoitusten sijaan.

Intuitiiviseen syömiseen kuuluu kymmenen perusperiaatetta, joita ovat Tribolen ja Reschin mukaan:

  1. hylkää laihdutusajattelu (reject the diet mentality)
  2. kunnioita nälkääsi (honor your hunger)
  3. tee rauha ruuan kanssa (make peace with food)
  4. haasta “ruokapoliisi” (challenge the food police)
  5. tunne kylläisyys (feel your fullness)
  6. löydä nautinto (discover the satisfaction factor)
  7. käsittele tunteitasi ilman ruokaa (cope with your emotions without using food)
  8. kunnioita kehoasi (respect your body)
  9. liiku – tunne ero (exercise – feel the difference)
  10. vaali terveyttäsi – lempeä ravitsemus (honor your health – gentle nutrition).

Intuitiivinen syöminen ei ole dieetti vaan matka kohti oman kehon tuntemista. Lopullisena tavoitteena on saavuttaa terve suhde ruokaan ja omaan kehoon.

Haluatko oppia lisää intuitiivisesta syömisestä?

Tiedenaiset järjestää webinaarin intuitiivisesta syömisestä sunnuntaina 3.12.23 klo 12-15. Webinaarin jälkeen tiedät, kuinka voit viedä omaa syömistäsi joustavampaan suuntaan ja suhtautua ruokaan ilman turhaa stressiä. 

Tieteellisen taustateorian lisäksi saat konkreettisia keinoja oman ruokasuhteesi ja sen vaikutusten tarkasteluun.

Webinaarista julkaistaan tallenne, joka on kaikkien ilmoittautuneiden katsottavissa 2 viikon ajan tapahtumapäivästä alkaen. 

Saat myös lisämateriaalin, joka sisältää tietoa ja pohdintatehtäviä webinaarissa käsiteltävien teemojen tueksi.

Webinaarin puhujina toimivat laillistettu ravitsemusterapeutti Jasmiina Pöntinen ja väitöskirjatutkija Heidi Kinnunen.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jutellaan!

Pysy ajan tasalla!